The international and interdisciplinary symposium Underdrawing and Technology in Painting (formerly Le dessin sous-jacent dans la peinture) is organized biennially by Illuminare – Centre for Medieval and Renaissance Art (KU Leuven), the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA, Brussels), the Université Catholique de Louvain (UCL) and Musea Brugge (Flemish Research Centre for the Arts in the Burgundian Netherlands). The peer-reviewed proceedings are published by Peeters Publishers.
Underdrawing and Technology in Painting: Conference Proceedings
1-2: D. Hollanders-Favart and R. Van Schoute, Le dessin sous-jacent dans la peinture. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1979.
3: D. Hollanders-Favart and R. Van Schoute, Le problème Maître de Flémalle-van der Weyden. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1981.
4: R. Van Schoute and D. Hollanders-Favart, Le problème de l’auteur de l’œuvre de peinture: contribution de l’étude du dessin sous-jacent à la question des attributions. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1982.
5: R. Van Schoute and D. Hollanders-Favart, Dessin sous-jacent et autres techniques graphiques. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1985.
6: H. Verougstraete-Marcq and R. Van Schoute, Infrarouge et autres techniques d’examen. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1987.
7: R. Van Schoute and H. Verougstraete-Marcq, Géographie et chronologie du dessin sous-jacent. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1989.
8: H. Verougstraete-Marcq and R. van Schoute, Dessin sous-jacent et copies. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1991.
9: R. Van Schoute and H. Verougstraete-Marcq, Dessin sous-jacent et pratiques d’atelier. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1993.
10: H. Verougstraete and R. Van Schoute, Le dessin sous-jacent dans le processus de création. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1995.
11: R. Van Schoute and H. Verougstraete, Dessin sous-jacent et technologie de la peinture: perspectives. Louvain-la-Neuve: Collège Érasme, 1997.
12: H. Verougstraete, R. Van Schoute and A. Dubois, La peinture dans les Pays-Bas au 16e siècle: pratiques d’atelier, infrarouges et autres methods d’investigation. Leuven: Peeters, 1999.
13: R. Van Schoute and H. Verougstraete, La peinture et le laboratoire: procédés, méthodologie, applications. Leuven: Peeters, 2001.
14: H. Verougstraete and R. Van Schoute, Jérôme Bosch et son entourage et autres etudes. Leuven: Peeters, 2003.
15: H. Verougstraete and J. Couvert, La peinture ancienne et ses procédés: copies, répliques, pastiches. Leuven: Peeters, 2006.
16: H. Verougstraete and C. Janssens de Bisthoven, The Quest for the Original. Leuven: Peeters, 2009.
17: L. Campbell, J. Van der Stock, C. Reynolds and L. Watteeuw, Rogier van der Weyden in Context. Leuven: Peeters, 2012.
18: C. Currie, B. Fransen, V. Henderiks, C. Stroo and D. Vanwijnsberghe, Van Eyck Studies. Leuven: Peeters, 2017.
19: A. Dubois , J. Couvert and T.-H. Borchert, Technical Studies of Paintings: Problems of Attribution (15th-17th Centuries). Leuven: Peeters, 2018.
20: J. Beckers, A. Vogels, J. Van der Stock and L. Watteeuw (eds.), Imaging Utopia New Perspectives on Northern Renaissance Art: Papers Presented at the Twentieth Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting Held in Mechelen and Leuven, 11-13 January 2017. Leuven: Peeters Publishers, 2021.